در حال بارگذاری ...
معجزه هنرهای نمایشی 

شور تئاتری، نشاط اجتماعی و مشارکت انتخاباتی 

دو جشنواره تئاتر کردی سقز و کودک و نوجوان اردکان که با استقبال بی‌نظیر مردم همراه شد، بار دیگر نشان داد هنرهای نمایشی کشور، می‌تواند افزون بر شور فرهنگی، نشاط اجتماعی و وحدت ملی، زمینه‌ساز مشارکت سیاسی هم در جامعه بشود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، سال 1402، با نام تئاتر گره خورده است؛ از نخستن روزهای فروردین تا کنون که هفته نخست اسفند را سپری می‌کنیم، چراغ اجراهای شبانه نمایش‌ها پُرفروغ می‌درخشیده، نمایش خیابانی جنب‌وجوش چشمگیر داشته و هر ماه، چندین جشنواره و گردهمایی در گوشه‌‌گوشه سرزمین پهناور ایران، برپا بوده است.

اگر به همین پنج روز گذشته نگاهی بیندازیم، می‌بینیم تئاتر نه تنها در تهران و شهرهای بزرگ کشور، بلکه در شهرهای کوچک هم پُرشور و سرزنده بوده است. اگر تا چند سال پیش، با پایان جشنواره فجر در بهمن، بازار تئاتر نزدیک به دو ماه سوت و کور می‌شد و تا اوایل اردیبهشت، آثار نمایشی خریداری پیدا نمی‌کردند، مدتی است که دیگر «در بر آن پاشنه نمی‌چرخد».

برای پیدا کردن شاهد این مدعا، کافی است از اردکانِ یزد و سقزِ کردستان خبر بگیریم؛ دو شهر کوچک کشور که بزرگی تئاتر ایران را نمایان کردند.

اردکان، شهر غنوده در حاشیه کویر، این روزها بیدارتر و شاداب‌تر از همیشه است، چرا که میزبانی از بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوانان را برعهده دارد. از 30 بهمن که آیین گشایش این جشنواره با استقبال پُرشور مردمی برگزار شد، شور هنرمندان و شوق تماشاگران تئاتر، محیط اجتماعی این شهر را هم پُر نشاط کرده است.

سقز، شهر دامن کشیده بر رشته کوه زاگرس نیز از 29 بهمن تا سوم اسفند، شاهد برگزاری باشکوه هجدهمین جشنواره تئاتر کردی بود. آنچه در پنج روز برگزاری این رویداد منطقه‌ای خودش را به رخ کشید، استقبال بسیار گرم مردم از اجراهای هنرمندان بود.

هر دو جشنواره برپا شده در اردکان و سقز، نشان‌دهنده توان نهفته تئاتر برای بر‌پا کردن شور و نشاط اجتماعی و همگرایی مردمی است. دیالوگ برقرار کردن و نزدیک ساختن اندیشه‌ها، گفتارها و رفتارهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، معجزه تئاتر و نمایش است که آن را از دیگر هنرها متمایز می‌سازد.

تئاتر، همان‌طور که همیشه نشان داده است، می‌تواند موجب وحدت مردم  ایران، فارغ از گویش و قومیت باشد و اجتماع را نسبت به ویروس‌های دست‌ساخته بیگانگان، واکسینه کند.

شور تئاتری و نشاط اجتماعی در هفته منتهی به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، زمینه‌ساز افزایش مشارکت مردمی در تعیین سرنوشت سیاسی خودشان نیز هست.

تئاتر می‌تواند صحنه‌ای برای پیوند سه حوزه اصلی هر جامعه، یعنی فعالیت فرهنگی، همگرایی اجتماعی و پیگیری امور سیاسی باشد؛ همان‌طور که در هفته نخست اسفند 1402، این واقعیت را در دو رویداد بزرگ و باشکوه به نمایش گذاشت.




مطالب مرتبط

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود

مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی درگذشت زنده‌یاد نصرت‌الله میرزایی را تسلیت گفت. کاظم نظری زنده‌یاد میرزایی را از شبیه‌خوانان پیشکسوت شهر خمین دانست که بخش مهمی از روند جریان‌سازی در هنر ارزشمند شبیه‌خوانی این سرزمین کهن محسوب می‌شد.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 31 فروردین‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با مجموع 3 اجرا و میزبانی از یک هزار و 382 مخاطب توانست به فروشی معادل 312 میلیون و 300 ...

|

جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت
جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت

در حالی که این روزها سه نمایش از شهرهای شیراز، بهبهان و ماهشهر با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی در تهران در حال اجرای عمومی هستند، کارگردان‌های این آثار، ضمن امیدواری به ادامه و استمرار این جریان، از سختی‌های حضور گروه‌های تئاتری استان‌ها در پایتخت می‌گویند.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است
با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است

دبیر جشنواره بین‌المللی پانتومیم اعلام کرد برنامه‌ریزی‌ها برای سومین دوره این رویداد تئاتری انجام شده و امید است شهر زنجان در مهر 1403، میزبان آثاری بیشتر از هنرمندان خارجی باشد.

|

نظرات کاربران